Anticonformistisch - Een moeilijke  toestand

 

    Ondanks zijn kwaliteiten kan de CD de afnemende verkoopsresultaten van de ouder wordende PL17 niet verhinderen. Het ontbreekt echter niet aan nieuwe plannen : een coupé lanceren die de verdwijnende Junior zal vervangen, een berline uitbrengen om de PL te vervangen en tenslotte een nieuwe 4 cilindermotor bouwen. Jammer genoeg zijn de financiële mogelijkheden van Panhard heel beperkt. Het meest aangewezen plan is dit van de coupé, die de mechaniek van de PL17 overneemt. Hij wordt "24" gedoopt en voorgesteld in juni 1963. Beschikbaar in 2 versies - 24C (standaard motor) en 24CT (Tigre motor) - doet die wagen werkelijk alle eer aan zijn schepper en aan de bouwer. Het uiterlijk en de bouw van het koetswerk van de 24 zijn volledig het werk van Louis Bionier.

 

Het is werkelijk niet overdreven te beweren dat deze wagen krioelt van vernieuwingen en geniale vondsten. Net zoals de 10 jaar eerder voorgestelde "Dyna Z" is de 24 ook weer heel anticonformistisch en neemt hij een fameuze lengte voorsprong op de concurrenten.

 

Een zuivere lijn

 

    De globale lijn is een doordachte mengeling van zuivere gestrekte trekken met afgeronde vormen en profielen. Nochtans hebben de lijnen en de afwerking van het koetswerk niet alleen esthetische bedoelingen, ze beogen evenzeer een verhoogde veiligheid en een streven naar aërodynamica. De voorsteven van de wagen met de duikende motorkap en spatborden met de ingebouwde dubbele lichtoptieken bezorgt de wagen een resoluut modern uitzicht. De dakstijlen hellen zeer sterk, het zijn in feite vier zelfdragende stalen pijlers, diep verankerd in de draagcaissons, die de passagiersruimte moeten beschermen bij het over de kop gaan. Ook de gordellijn van de kast heeft naast de esthetiek een zuiver functionele bestaansreden : zij zorgt terzelfdertijd voor de sterkte van de flanken en deurpanelen, brengt een grotere binnenruimte in de deuren voor sloten en mechaniek, ze integreert de buitenhandvatten en zorgt tenslotte voor de demping van verticale trillingen. Het kofferdeksel is even plat als het dakpaviljoen met een gelijkaardige versterkingsrib. Het zorgt voor een ruime toegang tot de kofferruimte en een goed zicht naar achteren met terzelfdertijd een erg modern aspect. De omtrek ervan verlengt de gordellijn van het koetswerk en zo worden tevens de achterlichtcombinaties tegen schokken beschermd. Met het oog op het gemak van herstelling zijn vele onderdelen van het koetswerk geschroefd.

 

De binneninrichting

 

    Ook de binneninrichting van de 24 was het resultaat van zeer ver doorgedreven studies op dit gebied. De instelling van de voorzetels  laat  1764 mogelijke standen toe . Voor de klimaatregeling brengt een ingenieus systeem de warme lucht via de deuren naar de achterruit . Het zeer volledig instrumentenbord is voorzien van twee schokdempende banden, waarvan de bovenste tevens de reflectie van de instrumenten in de voorruit verhindert. Het stuur is tulpvormig en regelbaar. De ovale vorm zorgt voor een grotere beenruimte, een gemakkelijker instap en een betere zichtbaarheid. De lijst van nieuwigheden is zo lang, dat het niet zogelijk is om alles hier te beschrijven. De overige onderdelen van de 24 hoeven geen commentaar vermits ze allen rechtstreeks van de PL17, nu "17" genoemd, afstammen . De 24 is een waardige opvolger voor wat de baanvastheid, het comfort, de zuinigheid en prestaties betreft, kwaliteiten die niet meer moeten bewezen worden.

 

Interessante prestaties

 

    In vergelijking met de toenmalige concurrenten als de Simca 1000 coupé, Renault Caravelle, VW Karmann-Ghia, blijkt de 24 een zeer gelukkig compromis gezien de kwaliteit, de lijn, de redelijke aankoopprijs en de prestaties. Met zijn M8S motor van 60 PK presteert de 24CT 160 km/uur, veel beter dan de mededingers.

De "Onvoltooide symfonie"  van Panhard

 

    De eerste 24's komen in België aan in 1964 voor het salon van Brussel. De inschrijvingsstatistieken voor de nieuwe Panhards blijven echter onverbiddelijk dalen, en de aankomst van de 24, die naast de 17B vanaf 1964 ook in Vorst gemonteerd wordt , zal de bloeding niet kunnen stoppen. De keuze aan modellen is nochtans uitgebreid : de break 17 , de CD en de 24. Op het Salon van Parijs in oktober 1964, komen "coach" versies van de 24 uit : een met 25 cm verlengd koetswerk ten behoeve van het comfort van de achterpassagiers levert een "berline" versie voor de Panhard 24. Helaas, een vierdeursberline ontbreekt en deze zal jammer genoeg nooit het daglicht zien.